אולטרה סאונד אבחנתי

אולטרה סאונד אבחנתי

 אולטרה סאונד רקמות רכות באורתופדיה התפתח בצורה ניכרת בשנים האחרונות והוא נמצא יעיל מועיל וחשוב הן באבחון והן בעזרה לטיפול.

עם שיפור הטכנולוגיה הפכה בדיקת האולטרה סאונד למקובלת בהערכות פתולוגיות בעיקר של רקמות רכות בתחום האורתופדיה. ההתוויות לביצוע הבדיקות כוללות את רוב הרקמות הרכות במערכת השלד והשריר הניתנות להדמיה.
בדיקת אולטרה סאונד מבוססת על מעבר גלי קול דרך רקמה והזמן הלוקח להם לחזור אל המתמר. כיוון שרקמות שונות מעבירות את גלי הקול במהירות שונה ומכיוון שגלי הקול מוחזרים אל המתמר מפני השטח השונים של הרקמות, גלי הקול שיצאו באותו הזמן מהמתמר יחזרו אליו בזמנים שונים וחלקם לא יחזרו, תיווצר תמונה המאפשרת לזהות רקמות בריאות ומבנה לא תקין.

יתרונות הבדיקה:
בדיקת אולטרה סאונד זמינה, יעילה, זולה, לא כואבת, ניתן לבצע בדיקה דינמית (כלומר תוך כדי תנועה), ניתן להיעזר בהפעלת לחץ עם המתמר כדי למקם נקודת רגישות מקסימלית, ניתן לעשות השוואה לצד נגדי וחשוב מכך – אין שימוש בקרינה מייננת.
תחת הדמיית אולטרה סאונד ניתן לבצע הזרקת חומרים אל האברים הניזוקים בדיוק מרבי ובאופן שיקדם את ההחלמה באופן מיטבי.

חסרונות הבדיקה:
התלות בבודק מיומן ומוגבלות בחדירה לעומק.
שימושים אורתופדיים של בדיקת אולטרה סאונד כוללים טראומה, פציעות ספורט, פגיעות בשרירים גידים ורצועות, זיהוי גופים זרים, הערכת גידולי רקמה רכה, זיהומים וכדומה.

בעזרת גלי קול ניתן לזהות בין היתר דלקות וקרעים בגידים או בשרירים ולעקוב אחרי המצב בעזרת בדיקות חוזרות לא מזיקות לאחר טיפול.

במדיקס הבדיקה מתבצעת על ידי רופא מומחה ברדיולוגיה אבחנתית אשר מאבחן ונותן המלצות לטיפול  בשיתוף עם הפיזיותפירסט המטפל.
המאבחן מלווה את המטופל השלב בדיקה ועד לריפוי.

אולטרה סאונד אבחנתי במדיקס