קלוריות וסופגניות - סופגניות וקלוריות

דף הבית >>    מאמרים >> תזונה קלינית וספורט >> קלוריות וסופגניות - סופגניות וקלוריות
חג החנוכה ממשמש ובא וניחוחות הבצק הטרי נישאים באוויר חודש שלם לפני בואו.

איך לא?! הסופגניות- סמל החג- תפוחות וחמות, כשמתוכן נוזלת ריבה מתוקה ומזמינה עם כיסוי מושלג של אבקת הסוכר צצות כמו פטריות אחרי הגשם. בכל מאפיה ובית קפה אשר תפנו הן יקרצו לכם מתוך "מסדר" מופתי כבר בחלון הראווה. השוק מציע את מיטב 'היצירות': החל מסופגניה מסורתית קלאסית מוזרקת בריבה, דרך ציפויים שונים כמו שוקולד, ריבת חלב, קוקוס, ערמונים, ועד לסופגניות הביזאריות והאקזוטיות ביותר כמו סופגנית עראק, סופגניה במילוי ריבת עגבניות שרי, ואין גבול לדימיון.

אך כגודל הפיתוי- כך גודל המכשול לכל שוחרי הבריאות ושומרי המשקל. מדובר כמובן ב'הורס השמחות': הקלוריות. זה לא סוד שסופגניה אינה מאכל דיאטטי. הסופגניה הקלאסית מכילה בין 350-500 קלוריות והסופגניות עם מילויים מגוונים יכולים להגיע אף ל-600 קלוריות ליחידה. כמות קלוריות ששווה לארוחה שלמה.  

אולם בניגוד לארוחה הסופגניה לא משביעה ואין בה ערך תזונתי רב.
 
האם יקרה נס חנוכה ונצליח לחגוג שמונה ימים בלי "לחגוג" על הסופגניות?  הנה המכשולים והתובנות איך להימנע מהם :
  1. ככל שהזמינות גבוהה יותר נאכל יותר- זה פשוט שם! בעבודה מכבדים, הילדים מביאים הביתה מהגן או ביה"ס, בסופרים ובמאפיות קשה להתעלם מנוכחותם. ככל שהסופגניות יהיו זמינות לנו יותר כך כנראה גם נאכל יותר. בלב הבעיה נמצא גם הפיתרון: 'רחוק מהעין, רחוק מהכיבה'. לא מוכרחים לקנות ארגזים הביתה, ולא חייבים להכין מגשים לאורחים ומשפחה. להנות מסופגיה אחת טובה אם מתארחים או מתכבדים וכך פחות צריך להילחם בפיתויים.
  2. "...חנוכה הוא חג טוב" ?! - בשבוע רגיל רובנו לא היינו מעלים על הדעת על קינוח כה מפנק... אבל בחנוכה החוקים משתנים. על פי מחקרים ישראלי ממוצע יאכל במהלך החג כ- 4 סופגניות וילדים יאכלו פי 2 ו-3 יותרממבוגרים. האם חנוכה הופכת את כל הקלוריות הללו ללגיטמיות?!  במדינה מרובת חגים כמו שלנו הלגטימציה הזו עלולה להשמין!
  3. תכנון מוקדם של כמה נאכל- הדרך הנכונה להתמודד עם פיתוי הסופגניות והלביבות הוא לאמוד מראש את ה"נזקים", לתכנן מהלכים ולקבוע מטרות ריאליות. "האם בעבודה יכבדו בסופגניה 'שווה'? " או שכדאי "לשמור את המקום לסופגניה הביתית של החמה בארוחת שישי?!" "האם אני מסוגל לעמוד רק בסופגניה אחת לחג?" שאלות שרק אתם תוכלו לענות עליהן ולהחליט.
  4. כמויות- הסופגניות מיוצרות היום לא רק בטעמים שונים אלא גם בגדלים שונים. אם קונים סופגניות לאירוח/ לבית או מכינים בתנור הביתי, כדאי לבחור/להכין את המיני סופגניות וכך להנות מהדבר האמיתי אבל בקטן. אך כמובן לא לשכוח את המשפט הנבון ש"לסופגניה השניה יהיה את אותו הטעם כמו של הראשונה".
  5. תחליפים בריאים- נאמני הבריאות והדיאטה תמיד ימצאו רעיונות יצירתיים לשיפור המתכונים: אפיה במקום טיגון, קמח מלא במקום לבן, קמח סויה שיספוג פחות שמן בטיגון, נייר סופג לספיגת השמן, סוכרזית במקום סוכר או ריבה דלת קלוריות. מתכונים מעין אלו יכולים להפחית עד למחצית את כמות הקלוריות של סופגניה ולהוות תחליף בריא יותר למתכון המקורי. האם זה גם טעים?! זה כבר עניין אישי, אבל בהחלט שווה לנסות.
  6. דוגמה לילדים- להורים ולסבים שבינכם יש אחראיות גם על תזונת ילדכם. ילד גדל ומוציא אנרגיה רבה, ולכן לא נחשב כמה קלוריות הוא אוכל בכל סופגניה. אף על פי כן, אין להמעיט בערכו של אוכל בריא ומשביע אשר יש בו תרומה תזונתית בייחוד בשביל הילדים. באשר לסופגניה אין ספק כי מדובר בקלוריות ריקות, ללא ערכים תזונתיים. סופגניה קלאסית מכילה קמח לבן, שמן וסוכר המטוגנים בטיגון עמוק. עלינו, כמבוגרים האחראים לבריאות ילדינו מוטלת האחראיות לחנך ולהוות דוגמה גם בעניין הזה.  כמו תמיד החינוך מתחיל מהבית. פעילויות כמו בישול משותף, דוגמה אישית והקניית מודעות וידע לילד דרך משחק, יסללו את הדרך לאורח חיים בריא יותר.
  7. פעילות גופנית תמיד טובה-  פ"ג היא המלצה מבורכת כל השנה ולא רק בימי החנוכה. אם כי דווקא בימים אלה, כשיש יותר פנאי עם הילדים ויש מזג אוויר סתווי ומזמין, זה זמן מצויין לפעילויות ספורטיביות, רכיבה על אופניים, טיולים משפחתיים, צעידות ועוד. אמצו אורח חיים פעיל לא רק כדרך לשרוף את הקלוריות שאכלתם בחג אלא כדרך חיים, לשיפור הבריאות, מצב הרוח וכמובן חיטוב הגוף.
 בנימה אופטימית וחגיגית זו נקווה שנס פך השמן יקרה השנה גם לנו והשמן ישאר בתוך המחבת (לפחות רובו), ונשמור על המשקל והבריאות, בחג שכולו אורות ושמחה ואז נוכל לנשום לרווחה...עד לשנה הבאה !
 
                                                                                    חג שמח, טעים ובריא,
                                                                                            סימונה גורן
                                                                                    דיאטנית קלינית וספורט מצוות התזונה של מדיקס


 

 

פורום מדיקס
המומחים שלנו עומדים לרשותכם
קביעת תורים אונליין
קביעת תור לכל המחלקות - בקלות ובמהירות!
גלריה
מגוון עצות לחיים מזינים ובריאים
צוות מדיקס
בואו להכיר את הצוות של מדיקס
 
בניית אתר: אינטרטק בניית אתרים