פציעות חדר כושר

דף הבית >>    מאמרים >> רפואת ספורט ובדיקות ספורט >> פציעות חדר כושר
פציעות חדר כושר
חדר הכושר נחשב לסביבת אימון בטוחה, זמינה, שאינה תלויה בתאורת היום או הלילה ובמזג האוויר. לכן רבים מאיתנו בוחרים בחדר הכושר כדי לשפר את הכושר הגופני, המראה חיצוני וההרגשה הכללית.
חדר הכושר, כאמור, הוא סביבה מוגנת יחסית, לעומת מגרש ספורט או אימון חוץ, שם סכנות הפציעה הן ממשטחים לא אחידים, תאורה לקויה, מתאמנים אחרים או מכוניות. כאן הם תחת פיקוח ומבוקרים, אך עם זאת  - חשוב שתדעו איך להתאמן נכון כדי למנוע פציעות בחדר הכושר.
 
הפציעות הנפוצות -
 האזורים המועדים ביותר לפגיעה הם הצוואר,הגב, הכתפיים והברכיים.
1.       שימוש לא נכון במכשירי האימון, מכונות הכבלים והמשקולות החופשיות עלול לגרום לעומס בלתירצויעל חלקי הגוף השונים. לדוגמא: ביצוע
          "מכרעיים" (squat/lunge) בצורה לא נכונה עלול לגרום לעומס לא רצוי על הברכיים, הצוואר והגב.
2.       פציעות חדר כושר רבות (ומיותרות!) נגרמות בגלל מתאמנים שמוותרים על שימוש בתפס הבטיחות על המסילה, אינםמקבעים את המשקולות
          אל המוט, מניחים אותו בצורה מסוכנת על ספסל אימון אושאינם שמים לב לסביבתם בזמן האימון.
 אימון נכון
אימון נכון מאפשר למתאמן להפעיל עומס רצוי על קבוצות שרירים ספציפיות, באופן שיוכל לשפר את יכולותיו הגופניות בספורט או את כושרו הגופני הכללי בצורה מבוקרת ויעילה.
  • תרגילים הנחשבים למורכבים יחסית (מכרעיים, הרמת משקלות כבדות, ועוד)  מומלץ לבצע רק לאחר תקופת אימון  מתאימה ולאחר שגופכם כבר התחזק והתרגל לעומס שיווצר  עליו. 
  • אנשים רבים מעדיפים להתאמן רק על מכונות האימון ולהימנע מאימון במשקולות חופשיות. רבים גם מגבילים את האימון האירובי שהם מבצעים למכשירים כדוגמת: אליפטיקל או cross trainer, ונמנעיםמריצה או הליכה על מסילה או בחוץ, כדי "לא להרוס את הברכיים".  מומלץלגוון את האימון - לצאת להליכה בחוץ ולבצע מדי פעם שינויים בתוכנית האימוןכך שהיא תכלול גם עבודה עם משקולות חופשיות.
  • ככלל, מומלץ למתחילים להתאמן בחדר הכושר (ולעיתים זו גם דרישה של מכון הכושר) לעבור בדיקת מאמץ ובדיקת רופא.
  • יש לעבור הדרכה על מכשירי האימון על ידי מדריך מוסמך. בהדרכה זו תלמדו כיצד להתאמן ולבצע את התרגילים בצורה נכונה ובטוחה.
  • בנוסף  - על המדריך להתאים לכם תוכנית אימון ספציפית שתתאים לכושרכם הגופני.
  • שימו לב שאתם מתאמנים בצורה בטוחה -  אינכם מסכנים איש, ואיש אינו מסכן אתכם.
  • התייעצו עם המדריך לפני שאתם משנים את תוכנית האימון שלכם או עוברים לאימון בעצימות גבוהה יותר,  על מנת לעשות זאת בצורה מדורגת ובריאה.
  • אם תרגיל מסוים גורם לכם לכאב או תחושה לא נוחה, הפסיקו ופנו למדריך.
 בכל מקרה של כאב מתמשך יש לפנות לעזרה רפואית מתאימה!
 
אורן בן אברהם   במכון פיזיותרפיהבמדיקס., פיזיותרפיסט B.P.T 
למאמר נוסף של אורן בן אברהם באתר מדיקס:

פורום מדיקס
המומחים שלנו עומדים לרשותכם
קביעת תורים אונליין
קביעת תור לכל המחלקות - בקלות ובמהירות!
גלריה
מגוון עצות לחיים מזינים ובריאים
צוות מדיקס
בואו להכיר את הצוות של מדיקס
 
בניית אתר: אינטרטק בניית אתרים