עובדות על צום יום כיפור - מיתוס או אמת ?

דף הבית >>    מאמרים >> תזונה קלינית וספורט >> עובדות על צום יום כיפור - מיתוס או אמת ?
"אמרו לי שבצום יום כיפור...." – מיתוס או אמת לאמיתה?!

סימונה גורן, דיאטנית קלינית וספורט ממחלקת התזונה של מדיקס ריכזה עבורכם כמה עובדות על צום ותזונה.

צום יום כיפור הוא הזדמנות מעולה לדיאטת בזק- לא נכון!
הארוחות הגדולות לפני ואחרי הצום, משלימות את החסך הקלורי של יום הצום ומעבר לכך, היכולת של הגוף לנצל את המזון מארוחות גדולות נמוך יחסית ולכן שריפת הקלוריות מהן נמוכה יותר. זיכרו ! הירידה במשקל אינה "אמיתית", אין צמצום של רקמת השומן.

הצום מסייע לניקוי הגוף מרעלים- נכון ולא נכון!
 בשנים האחרונות הצום הוא חלק מטרנד בריאותי שסוחף ישראלים רבים. טרנד זה מבוסס על האמונה שצום יעיל לניקוי הגוף מרעלים, אך אמונה זו שנויה במחלוקת בין המומחים בנושא.  צום יכול להיות בריאותי אם נעשה בצורה מבוקרת ומפוקחת, עם הכנה תזונתית מקדימה, טיפולי גוף ובעיקר שינוי תפיסתי כי מדובר בתהליך ארוך טווח. צום יום כיפור הינו צום דתי שמטרתו סיגוף הגוף והנפש. היעדר השתייה במהלך צום דתי גורם לחוסר נוזלים בגוף. רעלים המשתחררים אל זרם הדם מבלי שיפונו מהגוף על ידי הכליות גורמים להרגשה רעה, פירוק החלבון מהשריר, חולשה וכן להצטברות רעלנים .
לסיכום, בצום בריאותי הגוף מקבל שפע של נוזלים (משתיית המיצים, תה צמחים ומים) ולכן רעלים המגיעים אל זרם הדם מפונים במהירות על ידי הכליות. לעומת זאת צום מוחלט ללא שתייה, וצום לפרק זמן קצר, אין בו שום תועלת בריאותית ועלול לגרום נזק לאנשים.
 
הארוחה המפסקת צריכה להיות גדולה מהרגיל כדי לאגור מזון ל-24 שעות-  לא נכון!
בארוחה המפסקת מומלץ לאכול ארוחה רגילה , אך עם דגש על פחמימות מורכבות, כמו לחם, אורז ופסטה , אשר תורמות לתחושת שובע ושומרות על רמות סוכר מאוזנות לאורך הצום. כמו כן, להוסיף מזונות בעלי תכולת שומן, כמו, אבוקדו, טחינה ושמן זית, וזאת במטרה להאט את קצב ריקון הקיבה מה שייצור תחושת מלאות לאורך זמן רב יותר. במקביל, להמעיט באכילת חלבונים כמו בשרים למיניהם וביצים. בעת פירוק החלבונים בגוף נוצרים חומרי פסולת שמופרשים בשתן, וכך מאבד הגוף נוזלים שלא לצורך. 
לסיכום, תבחרו מזונות עם ריכוז קלורי גבוהה אך לא בנפח גדול מדי. כך תמנעו מתחושת הכובד והעייפות  של ארוחה גדולה אשר כלל לא תשפיע על תחושת הרעב לקראת סוף הצום.
 
כדאי לאכול את הארוחה סמוך ככל שניתן לזמן הצום-  לא נכון!
כדי להתחיל לחוש שובע לוקח כ- 20 דקות מרגע תחילת הארוחה לכן לא רצוי להתחיל את הארוחה המפסקת סמוך מדי לצום, אלא לאכול בנחת ולקחת מספיק זמן כדי להספיק להנות מהמזון (כל עוד אפשר...) ולתת לתחושת השובע להגיע. מי שיאכל מהר לפני הצום עלול להעמיס יתר על המידה ולחוש כבדות, לחץ בקיבה ועייפות בסיום הארוחה.
 
 
בסיום הצום צריך לאכול הרבה כדי להשלים את החסר- לא נכון!
חשוב להבחין בצאת הצום בין הרעב הפיזי לבין צורך בפיצוי נפשי (על כל האוכל שלא אכלתם). כמו כן לפעמים חוסר בנוזלים יוצר תחושה מתעתעת של רעב, לכן הקפידו לשתות הרבה עם צאת הצום. מומלץ לשבור את הצום בשתיית כוס תה או מיץ מתוק ופרוסת לחם עם ריבה או עוגיה יבשה.  לחכות כחצי שעה ואז ליהנות מארוחה קלה ובריאה. 
 
 
לפני הצום לא לאכול מתובל, מטוגן או מלוח - נכון!
מומלץ להימנע  ממאכלים מטוגנים, מלוחים ומתובלים העלולים לגרום לצרבת ואי נוחות, ויוצרים תחושת צימאון.
 
לא לשתות קולה וקפה לפני הצוםנכון!
 לשתייה חשיבות גדולה טרם הצום לשמירת המינרלים והנוזלים (כדאי לשתות 8-10 כוסות מים ביום שלפני הצום), אבל! מומלץ להפחית בשתיית קפה, תה וקולה בשעות שלפני תחילת הצום, מאחר ואלו מכילים חומרים משתנים הגורמים ליציאה מוגברת של נוזלים מהגוף. הפחתה בקפאין בימים שלפני הצום מומלצת גם במטרה להפחית את כאבי הראש במהלך הצום, בעקבות אי שתיית הקפה אצל המורגלים בשתייתו.


צום קל ושנה טובה !!! 


פורום מדיקס
המומחים שלנו עומדים לרשותכם
קביעת תורים אונליין
קביעת תור לכל המחלקות - בקלות ובמהירות!
גלריה
מגוון עצות לחיים מזינים ובריאים
צוות מדיקס
בואו להכיר את הצוות של מדיקס
 
בניית אתר: אינטרטק בניית אתרים