דלקת פרקים

דף הבית >>    מאמרים >> ריפוי בעיסוק >> דלקת פרקים
האם את  סובלת מדלקת פרקים ?

מתקשה לאחוז בסכין מטבח?
"כן"
 
האם את מתלבשת לבד?
"כן"
 
האם התלבשת הבוקר לבד לפני שהגעת לכאן?
"לא, היות ומיהרנו להגיע הנה"
 
האם התלבשת לבד אתמול?
"לא, היות והיה מאוחר והיינו צריכים להגיע לפגישה בזמן"
 
האם התלבשת לבד בשבוע האחרון?
"כן"
 
כמה ימים מתוך השבוע האחרון, התלבשת לבד?
"כנראה פעם או פעמיים, כי סבלתי מנוקשות בוקר רבה וזה כאב. חוץ מזה, בעלי היה בבית לעזור לי".
 
את בשנות הארבעים או החמישים לחייך וסובלת מכאבים, מנפיחות ומנוקשות מפרקית, מאובדן תפקודי בשתי הידיים או בשתי הברכיים, את מרגישה עייפה רוב שעות היממה וסובלת מחום לפרקים ומתחושה כללית ירודה.
 
אתה בשנות השבעים לחייך וחש כאבים קבועים או לעתים בעיקר בקצות האצבעות או בבהונות, בצוואר או בגב התחתון, בברכיים ובירכיים, סובל מנוקשות במפרקים אחרי קימה משכיבה במיטה, מנפיחות או רגישות במפרק אחד או יותר, ולעיתים מרגיש או שומע קולות חיכוך מהמפרקים.
 
אם אחד משני תיאורים אלו מוכרים לך היטב, הגיע הזמן לפנות אל רופא המשפחה שלך או אל רופא ראומטולוג, המתמחה במחלות מפרקים, עצמות ושרירים. יתכן שהנך סובלת מדלקת פרקים ויתכן שהנך סובל ממחלת פרקים ניוונית.
 
קיימים למעלה מ-100 סוגים שונים של מחלות ריאומטיות (פרקים) כשהנפוצות ביותר הן דלקת פרקים שגרונית - Rheumatoid Arthritis (RA) – ראומטואיד ארטריטיס  ומחלת פרקים דגנרטיבית - Osteoarthritis (OA) – אוסטוארטריטיס.
שני סוגי מחלות פרקים אלו יכולים לגרום למגבלה ושניהם דורשים התערבות טיפולית בכדי לאפשר תפקוד אופטימאלי.
כאשר האבחון מתקדם, יש צורך במומחים משטחים אחרים כמו: אחיות, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, אורתופד מנתח, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים. הטיפול המוצלח הוא זה המשלב טיפולים המותאמים לצורכי הלקוח, לסגנון חייו ולמצב בריאותו ובאמתחתו 4 מטרות עיקריות:
  • שליטה בכאב, באמצעות טיפול תרופתי ואמצעים אחרים
  • שיפור בתנועתיות המפרקים, באמצעות מנוחה ותרגילי התעמלות
  • לימוד טכניקות להגנה מפרקית, התאמת סדים ואביזרי עזר כדי לאפשר תפקוד מקסימאלי
  • שמירה על משקל גוף תקין והקפדה על אורח חיים בריא
 
כיצד ריפוי בעיסוק יכול לעזור בהפחתת הכאבים ובהשגת תפקוד אופטימאלי?
חשיבות הטיפול בריפוי בעיסוק הינו ללמד את הלקוח להסתגל להתקדמות המחלה ולהטמיע בו תקווה שניתן להמשיך לבצע תפקודים משמעותיים יומיומיים באמצעות התאמות ושינויים למיניהם.
 
שיטות להפחתת כאבים ולשימור התנועה המפרקית
ישנן דרכים להפחתת כאבים שלא באמצעות תרופות:
  • רטיות חמות, מקלחת חמה או חימום ו/או קירור לפני ואחרי תרגול. הפעלה בתוך אמבטיית מים חמים כדי להזרים חום ולחות למפרקים, מסייעת בהפחתת הכאב והנוקשות. במקרים מסוימים דווקא רטיות קרות יכולות לסייע בהפחתת כאב או נימול באזור המפרק.
  • טיפולי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק בבריכת מים חמים או בבריכת מערבולת מונעת נוקשות מפרקים ומסייעת בהפחתת כאבים.
  • הפעלת טווחים עדינה בערב מפחיתה נוקשות בוקר והפעלה בבוקר מגמישה מפרקים.
  • גיוון התרגילים כדי למנוע כאבים במהלך ואחרי התרגול. כאב בתרגול מאותת להפחית חזרתיות.
  • תרגול יומי בשעות שהנוקשות והכאבים מופחתים.
 
טכניקות להגנה מפרקית על מנת למזער את הכאב והעיוות בפרקים:
1. כבד את הכאב
כאב המופיע במנוחה מהווה סימן לשיא התהליך הדלקתי. אז יש להפחית את רמת הפעילות בשביל למנוע העצמתו. בשלב הכרוני, יש להימנע ממנחים שמעצימים את הכאב.
 
2. שמר כוח שריר וטווחי תנועה
לוודא שלא עובדים במלוא כוח השריר. חשוב לשמור על איזון הכוח סביב הפרק הלא יציב בכדי להפחית פגיעה נוספת לקפסולה, לליגמנטים ולסחוס. מיקום המפרק בעמדה אנטומית נכונה ועבודה על טווחי תנועה חשובה לתפקוד שרירי אופטימאלי.
 
3. המנע ממנחים קיצוניים של עיוות עם הפעלת כוח בהם
המנע מכוחות ומעומסים המגבירים את העיוות כמו סיבוב ידית עגולה של דלת כנגד התנגדות. ידית עם מנוף עדיפה.
 
4. השתמש במפרקים החזקים ביותר למטלה
חשוב להשתמש במפרקים גדולים וחזקים יותר שיכולים לשאת כוח רב יותר. לדוגמה, עדיף להרים חפצים ע"י שימוש בברכיים במקום בגו, לדחוף ולמשוך חפצים במקום לשאתם, להשתמש בפאוטש סביב המותן במקום שקית או תיק ביד באחיזת וו (Hook).
 
5. וודא תנועה נכונה
תבניות תנועה לא נכונות יכולות להיות תוצאה של כאב, דלקות גידים, עיוות, חוסר איזון שרירי או הרגל. לדוגמה, בעת קימה מישיבה לעמידה, עדיף לשאת משקל על כף היד כנגד משטח ישר במקום על גב האצבעות, מה שמפעיל כוח נוסף על תבנית תנועה מעוותת.
 
6. המנע משהיה ארוכה במנח אחד
המלצה זו יעילה לכלל העובדים היות ושהייה במנחים סטטיים לאורך זמן יכולה לגרום לעייפות שרירית. שרירים עייפים לא מצליחים להקנות יציבות סביב המפרק, העומס עובר לקפסולה ולליגמנטים שכפי הנראה כבר מתוחים כפגיעה משנית למחלה. שינוי מנחים, מנוחות או הפסקות וביצוע טווחי תנועה אקטיביים בזמן פעילויות ממושכות, כמו בעת שימוש במחשב, מומלצת למניעת עייפות וכאבי שרירים.
 
7. המנע מהתחלת פעילות שאינה ניתנת להפסקה מיידית
שימוש בהליכונים עם מושבים או מגשים ההופכים אותם לנוחים לשימוש בעת עריכת קניות או בזמן עבודה במטבח מאפשרים להיות מעורבים בפעילות קהילתית ולשבת בכל עת שחפצים בכך.
 
8. אזן בין פעילות למנוחה
אנשים עם RA זקוקים בד"כ ליותר מנוחה מאחרים. חשוב לתכנן את האיזון בין פעילות למנוחה בכדי להשלים פעילויות שבראש סדר העדיפות, הן במשך היום והן במשך השבוע כולו. חשוב לזהות את הכאב ואת חוסר הנוחות ולהחליט מתי להפסיק את הפעילות ולאפשר מנוחה למפרקים לעיתים תכופות יותר במהלך הפעילות.
 
9. הפחת את הכוח
מאמץ רב או תנועות המלוות בהתנגדות רבה יכולות להיות בעייתיות למפרקים המעורבים, ויכולות לגרום ליותר נזק ו/או כאב. ניתן להימנע מכך ע"י שימוש בידיות מעובות המונעות אחיזה מאומצת ועומס רב על האצבעות ועל שורש כף היד, כמו סכין מטבח עם ידית מעובה.
 
כיצד תורמים הסדים להפחתת הדלקת והכאב בזמן תפקוד?
סדים הוכחו כיעילים מאוד קלינית בשלבים השונים של הדלקת (בעיקר בהתחלה) הן בהפחתת הדלקת והכאב, והן לשם שיפור התפקוד.
 
הפחתת הדלקת/הנפיחות
בשלב הדלקת חשוב לספק מנוחה והעדר תנועה למפרקים הדלקתיים. המנוחה תורמת להפחתת הנפיחות ולהקטנת קוטר המפרק. לקוחות הצהירו כי יד לאחר לילה בסד הייתה רכה ונינוחה יותר בבוקר.
 
תמיכה למפרקים הבלתי יציבים והפחתת כאב בזמן תפקוד
אם לאחר השלב הדלקתי המפרק לא יציב, תמיכה חיצונית יכולה להקנות יציבות או למנוע תנועה מפרקית לא רצויה היוצרת עיוות במפרק. המפרקים הקטנים מטופלים על-ידי סדי טבעת בכדי לאפשר תפקוד בפחות כאב.
                    
                           
כדאי להציץ באתר של Silver ring splints למגוון סדי הטבעות:
 
באגודל יותאם סד Thumb Spica ארוך או קצר המשחרר את שורש כף יד. סד ארוך יעיל יותר כשעצם הטרפזיוס מעורבת.
          
הימנעות מתנועה לא רצויה בזמן תפקוד
הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא שימוש בסד 3 נקודות בכדי למנוע עיוות של Swan-Neck ('צוואר בקבוק'). סד הטבעת מאפשר כיפוף ומונע יישור יתר של המפרק האמצעי באצבע. הסד מזכיר להימנע מתנועה לא רצויה ומאפשר לבצע תנועת צביטה בעזרת האגודל מבלי להיכנס ליישור יתר בו.
מיקום המפרקים לתפקוד
הסדים נועדו למנוע הטיה צידית של מפרקי האצבעות. Spacer (מרווחן) לתיקון סטייה זו בגובה המפרקים המטהקרפליים מאפשר תפקוד בעמדה אנטומית נכונה, ואלמלא הסד היה מופיע כאב מפרקי בעת התפקוד.
 
שינויי סביבה
שנה את הסביבה הפיזית
התאמת הסביבה יכולה למנוע החרפת סימפטומים. לדוגמה, אפשר להחליף את כסא הנוח בכיסא שמעניק תמיכה מלאה לגב, עם משענות ידיים ושאינו גורם לכיפוף מוגבר מדי בפרקי הירך והברך. ניתן לבצע שינויים בבית כמו מעבר לחדר שינה, מטבח ואמבטיה בקומה נמוכה יותר בכדי למנוע עליה וירידת מדרגות. חשוב להשתמש בעמדת מחשב ארגונומית המעניקה עבודה במנחים נכונים, וכן להשתמש במעקה לצד המדרגות המאפשר הפחתת העומס מהמפרקים של הגף התחתון.

טיפים לשינויים בבית:
·         להנמיך חפצים הממוקמים מעל לשיש אם אלו נמצאים בשימוש שוטף.
·         אפשר להחליף מדפים בארונות נמוכים למדפים נשלפים (למנוע כיפוף קיצוני אל מגירות נמוכות).
·         להסיר דלתות מארונות או להוסיף ידית חישוק לידיות הדלתות.
·         תנור ומיקרוגל למקם על משטח נגיש.
·         להחליף ידיות כפתור בידיות מנוף.
·         להחליף ברז רגיל בידית ברז עם מנוף ארוך.
·         שימוש בשלט למכשירי חשמל.
·         להנמיך מוטות תלייה בארון אם יש קושי בהושטה.
·         שימוש בעגלת תה ניידת בכדי להעביר חפצים מצד לצד.

טיפים לשינויים בעבודה:
·         סידור סביבת העבודה כך שהמדפים בהישג יד ושהכיסאות והשולחן בגובה מתאים מבחינה ארגונומית.
·         הוספת משענות לאמות ושורש כף יד בעמדות המחשב.
·         עגלה ניידת או שולחן צד נייד להעברת חפצים מצד אל צד.
 
השימוש באביזרי עזר
השימוש באביזר עזר יכול למנוע את החמרת התהליך הדלקתי במפרקים. הגבהה לאסלה, קרש לאמבטיה יכולים להקל על הלחץ שיש על הירך והברך בעת קימה לעמידה מישיבה נמוכה. שימוש ביד עזר להושטה או הגעה אל חפצים או ללבוש, מונע כיפוף.
 
בתחום הטיפול העצמי
גורב גרביים, יד עזר, ידית ארוכה עם ספוג בקצה, מברשת שיניים חשמלית, שפופרת משחת שיניים עם משאבה, מסרק או מברשת שיער על ידית ארוכה וכו'.
 
בתחום ניהול הבית
כסא עמידה נייד ((Stand mobile toolעגלת תה, מאחז לסיבוב ידיות הכיריים והתנור, ידיות מעובות על אביזרי מטבח, פותחן קופסאות שימורים חשמלי, קוצץ ירקות חשמלי, יעה עם ידית ארוכה, דלי על גלגלים וכו'.
בתחום פעילויות פנאי
כלי גינון עם ידיות ארוכות או מעובות, שרפרף נייד לגינה, אביזרי רקמה, מסרגות מעובות וכו'.
אביזרי עזר רבים מוצעים לקהל הרחב. הלקוח יוכל לתור בעצמו אחר אביזרים העונים על צרכיו האישיים.
לעוד אלפי פתרונות תפקודיים באמצעות אביזרי עזר, הנך מוזמן לבקר באתר של עמותת 'ענבר': http://www.inbar.org.il/
 
בידי כל אחד ההחלטה מה הם העיסוקים המשמעותיים עבורו ואילו עיסוקים משמעותיים פחות, על מה יוותר או מה יעשה בדרך חלופית ואולי בעזרת אביזר. השינויים שיעשו על-ידי הלקוח ידרשו ארגון מחדש של סגנון חייו כך שישאירוהו מעורב, פעיל ועצמאי בעיסוקיו השונים, וזאת תוך כדי תהליך ארוך ומתמשך עם התקדמות המחלה.
 
למידע נוסף מומלץ לבקר באתר של האיגוד הישראלי לראומטולוגיה: http://www.rheumatology.org.il/public/
 
כתבה: יעל קאופמן-כהן, מרפאה בעיסוק
מדיקס- המרכז לרפואת ספורט
 

פורום מדיקס
המומחים שלנו עומדים לרשותכם
קביעת תורים אונליין
קביעת תור לכל המחלקות - בקלות ובמהירות!
גלריה
מגוון עצות לחיים מזינים ובריאים
צוות מדיקס
בואו להכיר את הצוות של מדיקס
 
בניית אתר: אינטרטק בניית אתרים