איך להפוך את הישיבה מול מחשב ללא מזיקה / איציק בוחבוט לוין

דף הבית >>    מאמרים >> אורתופדיה >> איך להפוך את הישיבה מול מחשב ללא מזיקה / איציק בוחבוט לוין

 

טיפים לעבודה מול מחשב
 
איציק בוחבוט לוין - ספורט תרפיסט, מטפל בכיר בעיסוי, ומאמן כושר פונקציונאלי במרכז "מדיקס".

ארגונומיה הנה רב תחומית וכוללת דיסציפלינות רבות כמו: הנדסה, עיצוב, חינוך, פיזיולוגיה, תנועה, יציבה ועוד. מטרתה העיקרית להגביר את היעילות האנושית תוך הפחתת טעויות, הגברת הנוחיות ושמירה על הבריאות - להפוך את הסביבה "ידידותית" למשתמש.
לפני כלמעלה משני עשורים, נכנסו אל עולמנו המחשבים האישיים, ובחלוף השנים הפכו לחלק אינטגראלי מחיינו. נדמה כי אין אדם בעולם המערבי, אשר לא מבלה חלק מזמנו מול מסך המחשב. אולם גם בתגלית המדוברת, שהפכה את חיינו לקלים ונוחים יותר, טמונות להן שרשרת של תופעות והשלכות בריאותיות: ישיבה ממושכת מול המסכים הגורמת לכאבי עיניים, כאבי ראש וכאבי שרירים, כגון: הצוואר, הגב וכיוב'.
היווצרותן של תופעות חדשות הודות להתפתחות הטכנולוגית והקידמה, איפוא, מחייבות אותנו לאמץ הרגלים חדשים וכללי התנהגות, לבל יגרמו לנו נזקים בלתי-הפיכים. כחלק מכך, עלינו ללמוד כיצד לשבת/לקרוא/לראות נכון בסביבת עבודתנו במאה ה-21, קרי מול מסך המחשב.
חשוב לזהות סימנים מוקדמים המעידים על התפתחות תופעה לא רצויה, בהם נפיחות וכאבים בפרק ובשורש כף היד, תחושה של דקירות עדינות או צריבה באצבעות, קרירות באצבעות, נימול (תחושה שהיד נרדמה), כאבים בזרועות, בכתפיים, בעורף ובגב התחתון.
הכאבים עשויים להופיע דווקא במהלך השינה, כשהשרירים והעצבים נמצאים במצב של מנוחה. חשוב לפנות לטיפול רפואי מיד עם התגלות התסמינים.
התעלמות מהבעיה או הימנעות מטיפול בה, עשויה להביא להתפתחות דלקות קשות ותסמונות אחרות.
הפגיעות השכיחות ביותר בעבודה עם מחשב נובעות משימוש לקוי במקלדת ובעכבר. תסמונת פגיעת מתח חוזרת (RSI), תסמונת תעלת כף היד (CTS), דלקת האמתחת (Bursitis), דלקת העצב (Neuritis), דלקת הגיד (Tendonitis), תסמונת ראיית מחשב (CVS) והפרעות של מערכת השרירים והשלד (MSD) הן רק חלק מתופעות הפגיעה בשרירים, בעצבים, ברקמות ובגידים של הגפיים העליונות.
 
מסך המחשב:
הפגיעה הראשונית והנפוצה ביותר בעבודה ממושכת מול המחשב היא ככל הנראה בראייה. לפי מחקרים, מיקוד הראיה במקום קבוע לאורך זמן עלול לפגוע בחדות הראיה.
כדי להימנע מן הנזקים יש לשמור מרחק מרבי מהצג 60 -70 ס"מ, לכוונו כך שיהיה מתחת לגובה העיניים ולהימנע ממאמץ יתר. כדי למנוע יובש בעיניים יש למצמץ בתדירות גבוהה יותר ומדי פעם לעצום את העיניים בכדי להעניק להן מנוחה.יש לכוון את התאורה בזוית ישרה מעל הצג למניעת השתקפויות.
 
מקלדת:
כאן ההמלצה היא להציב את המקלדת במרחק של 8 עד 10 ס”מ מקצה השולחן, לשמור על פרקי כף יד ישרים ולמקמם באוויר מעל המקלדת. גם לאופן השימוש בעכבר יש תרומה נכבדת לכאבים. שולחנות מחשב רבים אינם מכילים מקום מיוחד לעכבר, דבר המביא להצבתו מעל למקלדת ולצד המסך. יש להציב את העכבר בקו ישר עם המקלדת ולקרבו כמה שיותר למרכז העבודה.
 
 
 
משטח מנוחה לכף היד:
בזמן ההקלדה יש להקפיד ששורשי כף היד לא ישענו על השולחן או על המשטח, חשוב להקפיד על 0 מעלות בשורש כף היד, ואם יש צורך, במשענת יד על מנת להשיג זוית זאת. בנוסף, לאחוז בעכבר ביד משוחררת, ולהימנע מאחיזה הכרוכה בהפעלת לחץ.
לפני עבודת הקלדה מומלץ לחמם ידיים קרות בכדי להאיץ את זרימת הדם אליהן. חובה להקצות זמן מנוחה לידיים ולבצע תרגילי הרפיה מדי פרק זמן קצוב.
 
כיסא:
לצורת הישיבה ולאופן העבודה מול המחשב יש תרומה מכרעת על הופעה של כאבים ומחלות. מרבית המשתמשים נוטים לרכון לעבר המחשב, מה שמגביר את הלחץ על החוליות וגורם להתכווצויות שרירים ולכאבי גב., ולכן יש להקפיד גם על התאמת הכיסא לגודל הגוף.
כוון את  הכיסא כך שאת כפות הרגליים תניח על הרצפה ותכופף את הברכיים בזווית של 100 מעלות בערך.
כדאי לנסות להיעזר בכסא ארגונומי מיוחד שימנע את הישמטות הגוף.
הירכים והידיים ב-90 מעלות לעומת הגב. עצמות האגן נוגעים במשטח הישיבה. כוון את הכיסא כך שהמושב אינו מפעיל לחץ על האזור שמאחורי הברכיים. סביבת רגליים פנוייה להתמתחות. יש להרחיק חפצים מהאזור שמתחת לשולחן כדי לאפשר תנוחת גוף טבעית ולאפשר מתיחת רגליים במידת הצורך.
במידה ורגלייך אינן מונחות על הרצפה במלואן, היעזר בהדום לרגליים.
 
מנוחה:
מומלץ לשחרר את הצוואר והכתפיים ומדי פעם למתוח את הרגליים. כדאי אפילו לקום, לבצע תרגילי מתיחה עדינים. מעבר לשעות העבודה חשוב להקדיש גם זמן לפעילות גופנית. עבודה המתבססת על ישיבה ממושכת מול מחשב מביאה לירידה בכושר ולעלייה במשקל. עבודה על שרירי הבטן והגב, בתוספת יציבה נכונה עשויים להוריד מעמוד השדרה את העומס.
 
 
עבודה נעימה
ספורט תרפיסט, מטפל בכיר בעיסוי, ומאמן כושר פונקציונאלי במרכז "מדיקס".
 
לקריאת מאמריו של איציק:
 

פורום מדיקס
המומחים שלנו עומדים לרשותכם
קביעת תורים אונליין
קביעת תור לכל המחלקות - בקלות ובמהירות!
גלריה
מגוון עצות לחיים מזינים ובריאים
צוות מדיקס
בואו להכיר את הצוות של מדיקס
 
בניית אתר: אינטרטק בניית אתרים